INDHOLD I KURSET “BLIV FRI AF OVERSPISNING & SUKKERAFHÆNGIGHED”

Dette kursus er nøje sammensat og præsenteres af Læge Alexander Mackenzie og ernæringsekspert Patricia Højbo.

Kurset henvender sig til dig der kan nikke genkendende til tre eller flere af følgende kendetegn:

1. Tankerne kredser konstant om mad (hvornår og hvad du skal spise).
  2. Du har svært ved at stoppe med at spise, selv når du føler dig dårlig (overspisning).
  3. Dine spisevaner har negative konsekvenser for dig (vægt, sociale forhold, sundhed).
  4. Selvom du beslutter dig for at ændre dine spisevaner, kan du ikke opretholde det i længere tid.
  5. Du føler skam over ikke at kunne lade være med at spise eller tabe dig.
  6. Du skjuler dit spisemønster eller retfærdiggør det, og finder måder at indtage stimulanser.
  7. Du har gentagne gange forsøgt at tabe dig, men har efterfølgende taget det hele på igen.

Kurset er tilgængeligt online, hvor du vil modtage undervisningsmaterialer via vores online læringsplatform. Materialet omfatter både video-undervisning og skriftligt materiale.

Du vil lære om følgende emner:

• Sukkers påvirkning på kroppen og sindet, både på kort og lang sigt.
  • Identifikation af de madvarer, der bidrager til afhængighed, og dem, der kan hjælpe dig med at overvinde den.
  • Metoder til at opnå mæthed og trivsel, samtidig med at du taber dig.
  • Strategier til at bryde sukkerafhængighed.
  • Forståelse af årsager til overspisning og forvirring om spisevaner.
  • Vaneændring og brydning af negative mønstre.
  • Teknikker til at overvinde overspisning, spisevaner og besættelse af mad.
  • Terapeutiske redskaber og øvelser, der giver dig styrke til at tackle problemet ved roden.
  • Daglig støtte og vejledning fra specialuddannede terapeuter alle ugens dage.

Kurset strækker sig over 3 uger, og efterfølgende får du mulighed for at deltage i ugentlige online-møder, der vil hjælpe dig med at fastholde dine sunde vaner.

Tilmeld dig her

“Kender du det?”

Du forlader arbejdet, og beslutter at svinge forbi supermarkedet på vej hjem.

Så snart du træder ind i butikken, begynder farverige emballager på hylderne at lokke dig.
Tankerne begynder stille at overmande dig, hviskende, at der ikke sker noget ved at tage en lille smule chokolade. selvom du havde besluttet dig for at nu skulle det være slut.

Tankerne forsikrer dig om, at et enkelt stykke kan du sagtens holde dig til, og at det er noget, du bare gør i dag – helt sikkert ikke i morgen.

De tilladende tanker strømmer til, som fortæller dig hvor meget du virkelig fortjener at nyde noget sødt lige nu.

Din kurv er nu hurtigt fyldt med alle slags lækkerier. Når du sidder i bilen, kan du ikke modstå fristelsen og åbner allerede den første pose. Før du når hjem, er den tom, og dine tanker kredser allerede om, hvad du skal spise næste gang.

Herefter kommer skylden og skammen….

Her er et andet eksempel, som du måske kender:`

Du har endelig fået børnene i seng og kan endelig slappe af på sofaen. Men snart begynder tankerne at kredse om, hvad der gemmer sig i skabene, som du kunne spise.

Og endnu engang overmandes du af urealistiske forventninger, der forsikrer dig om, at du selvfølgelig kun vil spise et par stykker. Før du ved af det, er posen tom, og du bemærker, hvor ukritisk du er blevet. Pludselig kan alt spises, selv de søde sager, du normalt ikke er særlig begejstret for.

I øjeblikket mærker du næsten ingenting indeni dig. Det eneste, du kan føle, er den ubehagelige følelse i din krop. Skyldfølelsen begynder at kravle ind på dig, men den får ikke fat. Ikke før senere, når du ligger i sengen eller vågner op næste morgen.

Næste morgen vågner du op med en ubehagelig følelse. Du er fuldt ud klar over, at denne episode ikke har hjulpet på din vægt, tværtimod. Skyldfølelsen, og måske endda skammen, begynder at indhente dig. Selvbebrejdende tanker tager fat i dig. Måske tør du endda se dig i spejlet, hvis du overhovedet kan bære det. Bukserne føles strammere, og din indre stemme begynder at kritisere dig. Du fortæller dig selv, hvor dum og inkompetent du er, og din krop bliver genstand for den samme kritik, fordi du føler dig mindre attraktiv og tykkere for hvert sekund, der går.”

Dét er ikke meningen det skal være sådan – og det kan Foreningen For Madmisbrug hjælpe dig med.

MED ET MEDLEMSKAB AF FORENING FOR MADMISBRUG FÅR DU KURSET HELT GRATIS – og adgang til alle vores eksperter.

TILMELD DIG HER

TEAM